Sir Simon Rattle
fotó: Posztós János / Művészetek Palotája

Van abban valami emblematikus, ahogy az első pár taktus után elszáll Sir Simon Rattle karmesteri pálcája. Bár nem szántszándékkal teszi, mint Prospero Shakespeare Viharában, de suhint, törik, aminek törnie kell, és ugyanúgy üres csonk marad a kezében. Pár ütemet pálca nélkül vezényel, aztán egy ügyes, a ritmus rajzába belekomponált mozdulattal előránt egy újabb pálcát a legközelebbi vonós kottatartójából. Mindig van másik.

Beethoven 9. szimfóniájának első taktusairól beszélek, amit Sir Simon Rattle a Berlini Filharmonikusok élén szólaltatott meg minap a Müpában, amiért aznap este mindenki egymás sarkát taposva igyekezett elfoglalni a helyét. A fő motivációt valószínűleg nem Kurtág alig tíz perces miniszimfóniája jelentette.

Focidudákkal ijesztgette a nyugdíjasokat

Rattle misszionárius, a kortárs európai zenét műsorpolitikájában előszeretettel házasítja nagy klasszikusokkal. Kurtág György Grabstein für Stephan, op. 15c kamaraszimfóniáját ügyesen lenyomja a sznob magyar közönség torkán.

Kurtág kvázi kortárs zenéje az improvizáció erejével hat. Színház, ahogy a kamarakarakteren belül a hangzás nagyzenekari illúzióját megteremti, a bevezető, félkemény gitárakkordoktól a fülszaggató focidudák tülköléséig.

A színházi hatást fokozza, hogy bizonyos fúvós hangszerek (a focidudákkal együtt) az oldalerkélyeken kapnak helyet. Angyalok helyett koboldok fújják itt a sófár kürtöt. Mögöttem bérletes nyugdíjasok rémülten kapaszkodnak retiküljükbe vagy a saját fülükbe, köhögő rohamot kapnak, majd lázasan bontogatják a Müpa-cukorkákat. Ciripelő celofánhangjukkal interaktívan hozzájárulnak a hangzás sokszínűségéhez. Az ováció – érzésem szerint – mégsem annyira a darabnak és az előadásnak, mint inkább Sir Simon nemzetközi imidzsének szól.

Hány tételes a 9. szimfónia?

Felvonul az MR Énekkar (karigazgató: Pad Zoltán) és a Debreceni Kodály Kórus (karigazgató: Kiss Csaba). Aztán jönnek a berliniek. Hihetetlen, hogy itt vannak. A hangzás intenzitása és minősége olyan értékálló, hogy kereskedni lehetne vele a tőzsdén.

Az első tétel után mégis hiányérzetem van. Na jó, az utolsó után is. Mögöttem egy házaspár azon vitatkozik, hány tételes a 9. szimfónia. Én közben azon agyalok, miért nincs rám elementáris hatással az előadás.

Bezzeg Gardiner

Mintha hiányozna a mélység. Mintha a rutinnak nagyobb szerepe lenne, mint az újrafelfedezés örömének. Csodálatosak a tempók, fel-felcsillannak sosem hallott részletek, de a reveláció elmarad. Bezzeg Gardiner a múltkor az ötödikkel! Rattle csak fokozza sóvárgásomat Gardiner után.

Ami Rattle interpretációjában mégis megragadott, az a mű kortárs státusza. Egyetlen Beethoven-szimfóniával kapcsolatban sem éreztem soha, hogy ennyire modern. És Sir Simon erre rátett néhány lapáttal.

A szólisták? Sally Matthews szoprán és Bernarda Fink mezzoszoprán teljesen rendben van. Különösen Bernarda Fink nyűgöz le, akit először egy Händel-operában hallottam tizenöt évvel ezelőtt, és a hangján azóta sincsenek repedések.

Egy szerelem vége

A basszista Hanno Müller-Brachmann mintha rosszban lenne a tenorral. Amikor négyen kivonulnak, ő látványosan elhúzza a székét. Míg a többi a közönséggel szemben vár a jelenésére, addig ő oldalt fordul, és fura félmosollyal az arcán bámulja a karmestert (vagy nem tudom, kit).

Amikor végre szerepéhez jut, a trendi testből bumfordi hangok gurguláznak, mintha saját magát parodizálná. Pedig Fischer Iván Figarójában igazán szerettem őt. Hát ez a szerelem most elmúlt.

A tenor, Christian Elsner falstaffi alakjából sem épp a legmeggyőzőbb hangok törnek elő. A magasabb régiókban folyton elbizonytalanítja önmagát. Meg engem.

Az eggyé olvadt két kórus és a Berlini Filharmonikusok együtt az Örömódában viszont valósággal kitakarítják belső várkastélyomat. A pincétől a padlásig.

***

Nyerj jegyet a Müpába!

Küldd el válaszodat az alábbi kérdésre:

Hogy hívják az est alt szólistáját?

A válaszokat beküldők között 1 db páros jegyet sorsolunk ki a Müpában megrendezésre kerülő J. S. Bach: Karácsonyi oratórium programra (2014.12.20 19:30). A megfejtéseket 2014.12.03 23:59 óráig várjuk a haraszti.barbara@origo.hu e-mail címen.

A tárgyba ezt írd: Bach nyereményjáték. A válasz levélbe kérjük tüntesd fel neved, telefonszámod és postacímed. A kisorsolt játékosokat e-mailes értesítést kapnak, amelyben egy linkre kattintva regisztrálhatnak a jegyekért, amelyet a Müpában az előadás napján vehetnek át az e-mailben ismertetett módon.

A játékosok a játékban való részvétellel, azaz a megfejtés e-mailen való elküldésével elfogadják a lenti nyereményjáték szabályzatot.

A nyereményjáték szabályzatot itt olvashatod.