Nem lehet nem tudomást venni róla. Havasi Óriásplakát Balázs hidrogénszőke, műgonddal borzolt sérója, hamis Mona Lisa-mosolya és műhóval behintett télikabátja sokak számára sokat ígér: olyat, amilyet még sose láttak, amilyet még sose hallottak. Lehet-e olyasvalakivel versenyezni, aki egy perc alatt ötszázszor üti le ugyanazt a billentyűt?
Mostanáig azt se tudtam, hogy Havasi Balázs egyáltalán létezik. Nagy valószínűséggel ez a jótékony tudatlanság elkísért volna a sírig, ha egy barátom nem hívja fel rá a figyelmemet. Elsőre nincs rajta mit leleplezni: látványelemekből és ócska klisékből összefércelt nagy rakás giccs, olyan, mint Richard Clayderman, Edvin Marton vagy akár Varnus Xavér. Mögötte semmi, a semmiről meg nehéz beszélni. De a bogarat elültették a fülemben. És hát ki tud egy bogárral a fülében normálisan élni, gondolkodni, zenét hallgatni?
Van két telefonos segítségem. Az egyik Hollerung Gábor, annak a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarnak a karnagya, amely a Havasi-koncertek aktív támasza. A másik Fazekas Gergely, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zenetörténész tanársegédje.
Sokan utálni, de még többen szeretni fogják
Fazekas Gergely szerint Havasit legiccsezni nem válasz a kérdésre. „Nem az én ízlésem, de tudom, hogy sok embernek sokat ad. Ha a zenetudós az elefántcsonttoronyból azt mondja, az egész, úgy ahogy van, szemétbe való, megkerüli a problémát, ráadásul megkérdőjelezi a befogadók őszinteségét. Nincs jogom elvitatni, hogy az élmény, amit Havasi Balázs közönsége átél, lényegileg más, mint amit én élek át mondjuk egy nagyszerű Mozart-előadás során" - mondja.
Ezzel szemben Fazekas inkább az előadásban résztvevő, klasszikus képzésben részesült zenészek őszinteségét kérdőjelezi meg. "Havasi pontosan tudja, mit jelent egy Bach-fúgát eljátszani. Ha úgy dönt, hogy mást játszik, annak jó eséllyel nem zenei oka van. Hanem például az, hogy szeret sok tízezer ember előtt muzsikálni, esetleg sok pénzt keresni. Rendelkezik egy képességgel, amit úgy használ fel, ahogy nekik tetszik. Ez az ő döntése, amelynek következményeként nyilván sokan utálni, még többen viszont imádni fogják.”
Havasi Balázs
A műveszetben is szempont, hogy mennyien fogyasztanak valamit
Hollerung Gábor szerint szükség van olyan koncertekre, amelyek azok számára nyújtanak kikapcsolódási lehetőséget, akik nem tudnak egy Mahler- vagy Brahms-szimfóniával mit kezdeni: ezt az igényt elégíti ki Havasi. „Balázs tehetséges ember, ezt felelősséggel állítom. Produkcióját önmagában az értéktelenséggel, giccsel azonosítani nem biztos, hogy jót tesz a művészet megítélésének, ennél lényegesen nagyobb a jelentősége, ráadásul a giccs mögött mindig spekulatív-manipulatív elemek húzódnak meg. Azt a tényt pedig nem lehet egyszerűen lesöpörni az asztalról, hogy hétezer emberrel tölti meg a sportcsarnokot. Hogy mennyien fogyasztanak valamit, az a művészetben is szemponttá válik, ebbe bele kell törődnünk” - jelenti ki Hollerung.
Hát, bizony elmúltak azok az idők, amikor Hérakleitosz arisztokratikusan kijelenthette: „Egy nekem tízezret ér, ha nemes”.
Robot vagy virtuóz?
Havasi épp fordítva van ezzel, mint a Süsüben Torzonborz, a nagy király: ő a csupa leg, mindenből a leglegebb! Ő a világ legesleggyorsabb pianistája. Hatvan másodperc alatt 498-szor ütötte le ugyanazt a billentyűt, erről papírja is van.
Na és akkor mi van? Ha rákapcsolunk egy robotot, az ezerszer vagy tízezerszer fogja leütni ugyanazt a billentyűt ugyanennyi idő alatt.
„Nem erről van szó” – kontráz Hollerung. – „A rekorddal azt akarta bizonyítani, hogy őrületesen virtuóz. Az megint más kérdés, hogy Kocsis Zoltánnak nincs szüksége arra, hogy elinduljon egy ilyen versenyen”.
Edvin Marton
A számokból Havasinak sosem elég. 80 klasszikus zenész, 40 tagú kórus, vagy éppen 150 előadó a színpadon! Magyarország legnagyobb modern klasszikus zenei produkciója! Ilyen és hasonló, a hazugság határát súroló marketingdumával vannak tele a plakátjai.
Mert azt minden bizonnyal ő is tudja, hogyha épp nem kamarazene szól, akkor a szimfonikus komolyzenei koncerteken közel száz előadó tobzódik a színpadon. Nem egy Händel-oratórium már a szerző korában jóval száz fölötti apparátussal hangzott el, a romantikában aztán rendesen és végérvényesen felduzzadt a zenekari és kórustagok száma, a 19. század végén nem volt ritka, hogy egy koncerten egyszerre többszáz fő zenélt és énekelt, Gustav Mahler 8. szimfóniáját, az úgynevezett Ezrek szimfóniáját pedig az ősbemutatón közel ezren szólaltatták meg.
Izgató szimfonikusok
Symphonic Concert Show, na, ez a másik csali. Mitől lett hirtelen ilyen izgató hívó szó a szimfonikus jelző? Használata mintha a klasszikus zene abszolút értékére utalna. Pedig ami Havasi keze alatt megszólal, annak nagyjából annyi köze van a komolyzenéhez, mint a Mozart K. 550-es „nagy” g-moll szimfóniájából gyártott csengőhangnak az eredetihez. Legfeljebb klasszikus zenei alapú közhelygyűjteményről beszélhetünk.
Hollerung Gábor szerint Havasi Balázs a kompozícióin keresztül megteremti a maga szuverén világát, amelyben hangszeres tudását ki tudja élni. Neki nem az az útja, hogy betörjön abba a szűk elitbe, amit Kocsis, Ránki és hasonló nagy nevek fémjeleznek, hogy aztán pár száz embernek eljátsszon egy-egy zongoraversenyt. (Megjegyzem, az a pár száz még mindig pár ezer.)
"Havasi helyesen felismerte, hogy a klasszikus zenei eszközrendszer leegyszerűsítésével nagyszámú közönséget tud megszólaltatni. Törekvése találkozott a közönség igényével, amely aktívan részt szeretne venni a befogadásban, hiszen csak így jöhet létre katarzis. Megteremtődött egy új műfaj, amelynek gyökerei és hangzása klasszikus, felépül köréje egy show őrületes trükkökkel és látványelemekkel, ami a hallgatók figyelmét még jobban leköti.”
Hollerung Gábor
Fazekas Gergely árnyaltabban fogalmaz Havasi zenei tartalmát illetően. „Ami esetleg lenyűgöző és magával ragadó, az a show, nem pedig Havasi előadói, pláne nem zeneszerzői teljesítménye. Az egészben éppen az a csúsztatás, hogy úgy adják el, mintha a zene lenne a legfontosabb, valójában viszont a zene csupán egy alkotóeleme a produkciónak. Amikor egy rocktrió kiáll a színpadra és néhány akkorddal előadja, mit gondol a világról, az egyszerű gondolatot egyszerű eszközzel fejezi ki, és ettől hiteles. Ha ugyanezt csiricsáré csomagolásban prezentálják, de amikor kibontom, lám, csak ugyanaz az egyszerű gondolat van benne, akkor nem értem, mire ez a felhajtás” - mondja a zenetörténész.
A hatásvadászat önmagában nem probléma
Havasi zenéjét nevezhetjük tehát puszta hatásvadászatnak, amellyel épp arról szeretné a nézők figyelmét elterelni, hogy zenéje nem áll meg önmagában. A szóra mindkét beszélgetőpartnerem ugrik, Hollerung Gábor így fakad ki: „Ha nem vagyunk hatásvadászok, meg fogunk dögleni.”
Fazekas Gergely így reagál: „Ez önmagában még nem probléma. Bach és Händel zenéje is hatásvadász a maga módján, amennyiben minden eszközt megragadtak ahhoz, hogy az üzenetet célba juttassák. De mindig akartak valamit mondani. A mai előadók közül itt van például Cecilia Bartoli. Akárhogy forgatom, rendkívül hatásvadász előadó. De ha minden úgynevezett hatásfokozó elemet lehámozunk róla, akkor is ott marad egyedülálló vokális tudása, ami messze az átlag fölé emeli, valamint az a gondolati tartalom, amit az egyes áriákkal, operákkal átadni kíván.”
Mi marad Havasi Balázsból, ha a csomagolást kidobjuk? Egy virtuóz pianista a sok közül? Mert hát zongorázni tud, azt senki nem vonja kétségbe. De mi az ő üzente, azon kívül, hogy sok pénzt akar keresni, hogy sztár akar lenni? Nincs ezzel baj, szíve joga.
Baj azzal van, amilyen eszközökkel ezt el akarja érni, azaz hamis állításokkal, ferdítésekkel, illetve hogy közben szinte prófétai jelentőséget tulajdonít saját működésének.
Korlátozott látvány 8500 forintért
Még egy apróság. A december 9-i koncertet ezzel a szöveggel hirdetik: „A Budapest Sportaréna hatalmas belső tere Magyarország legnagyobb koncerttermévé alakul majd át, ahol ezúttal nem lesznek rossz vagy jó ülőhelyek: a speciális surround hangrendszernek és az óriáskivetítőknek köszönhetően mindenhonnan tökéletes hangzásban és látványban lesz része a nagyközönségnek.”
Megnézem a jegyárakat. Azt írják, szinte teltház van, két kategóriában lehet még belépőt váltani. A legolcsóbb 8500 forint, ami viszont „korlátozott látványt” ígér, a színpad bizonyos részei onnan nem láthatók. A színpad előtti korlátlan panoráma 28 500 forintért élvezhető.
Megint egy csúsztatás?
Hallgasson bele!
Havasi Balázs diplomahangversenye a Zeneakadémia Nagytermében 2003. december 3-án.
Kövesd a Figarót a Facebookon is!
Ezt az irigyked?? cikket. Ez annyira magyar mentalit??sra vall. Minden 3. sorban az ??ll hogy miben nem j?? ??. Szerintem pontosan ez??rt elismert ?? sok helyen a vil??gban ??s nem ??pppen Magyarorsz??gon, mert ilyen a hozz????ll??s.
De ??rdekes m??don elismerik a cikben felsz??lal??k hogy egy “virtu??z pianista”, erg?? j??l csin??lja amit csin??l. H??t k??ny??rg??m egy egyszer?? zen??lget??sb??l ma m??r semmit nem lehet eladni ezt mindeki tudja. Show kell hat??svad??szat ??s miegym??s, igenis n??ha kicsit t??ll??ve a c??lon. J??l csin??lja!!!!
Akkor m??g az elej??n volt “ Nincs m??g??tte tartalom.” Tal??n nem id??ztem pontosan nem biztos, nem keresem ki, na deh??nyan szerveznek ??ssze olyan koncertshowkat vagy hoznak l??tre ekkora darabokat mint ??? Lehet ut??na csinlni ??s akkor besz??lni.
A fejemet fogtam amikor a cikk ?roja ha j??l eml??kszem lesz??lta a Guiness rekord teljes?tm??nyt ??s egy robottal akarja hasonl?tani. H??t k??ny??rg??n na ezt is csak n??lunk nem ismerik el. ....K??ne n??mi ??n??rt??kel??s a cikkben felsz??laltaknak. Tal??n nem ??rtek a zen??hez, de nem is felt??tlen kell. Igenis j??l csin??lja amit csin??l ??s van m??g??tte tartalom. !!!
Tisztelt Kling ?¹r!
Az ??n ??ltal emlegetett “nagy” m??v??szek az??rt tudnak ma nagy m??v??szek lenni ??s maradni, mert 30-40 ??vvel ezel??tt valami nagyon szokatlant, kir?v??t, ??rdekeset alkottak. Havasi a saj??t eszk??zeivel ma pont azt teszi. Nyilv??n neki nem ??llnak rendelkez??s??re az ??llam ??ltal biztos?tott milli??rdok, hogy ak??r m??g 234 ember el??tt is meg??rje “nagyszab??s??” koncertet tartani. Azt is csak Budapesten. (Ja igen, fel lehet t??lteni a koncerttermet b??rtapsol??kkal, az ma bizonyos k??r??kben el??g n??pszer??.) Neki ??s st??bj??nak fel kell kelteni a figyelmet ??s valami hat??svad??sz ??s ??rdekes produkci??t alkotni. Hazudik? Nos, tal??n igen, de mindeni hazudik, vagy legal??bbis ferd?t, aki ma el akar valamit adni ??s rekl??moz. ??s Havasi el akarja adni a produkci??j??t. ??s nyilv??n p??nzt keresni. Egy??bk??nt pedig elmehetne lagziba vagy fesztiv??lokra is haknizni, mint a mai zen??szek egy jelent??s r??sze, akinek nem siker??lt kit??rni. A t??bbi pedig be??lla sorba… Mellesleg Havasi produkci??i j??k.
Azzal ??rtek egyet, aki azt mondja, hogy ez egy m??s m??faj. ??s akkor egyb??l nincs semmi gond. Mert m??sok az ??rt??kel??si krit??riumai is. Egy k??l??nb??z?? vil??g. Szerintem ez a dolog a pop zene ??s egy??b dolgok vegy?t??se. A dallamok teljesen popul??risak, ugyanakkor dinamikailag j??val ??rdekesebb, mint egy pop dal. Van ?ve, t??rt??nete ??s egyfajta emelkedetts??ge annak amit csin??l.
Azt semmik??ppen nem l??tom, hogy mi lenne a gond ezzel ??s mi??rt kell ??s bizonygatni, hogy rossz. Zen??n??l szerintem ennek eleve nincs sok ??rtelme. Vannak azok a bels?? felt??telek, ahol ez m??k??dik. Aki nem ilyen az m??st fog tal??lni mag??nak nem ezt.
Szerintem a cikk szerz?? motiv??ci??ja egy fajta f??lt??s, ijedelem. Hisz egyfajta zenei hierarchi??ban ??s m?g egy tiszt??n pop zen??szt nem ??rzi ??rtelm??t lesz??lni, mert ott fel sem mer??l benne, hogy valamiben lehet, hogy t??bb, mint a klasszikus zene, addig itt m??r vesz??lyt ??rez ??s feladat??nak ??rzi megmutatni, hogy ez valahol lejjebb helyezkedik el, m??g ha zongor??n is j??tssz??k :) ??s hi??ba tetszik t??bbeknek, de amit ?? szeret az akkor is jobb ??s feljebb van a hierarchi??n :)
(nagyon nehezen l??that?? ez az elhalv??ny?tott bet??t?pus a komment ?r??sn??l)
Percenk??nt 498 le??t??s ugyanarra a billenty??re, ez olyan nagy sz??m? Ha ezt “leford?tjuk” a morse abc-re, akkor ez a sz??m kb. 80-85 bet??/perc morz??z??si sebess??get jelent, szint??n egy billenty??n, a morze beillenty??n, ahol az ??rtelmes jelek kialak?t??s??hoz m??g a hossz??/r??vid/jelsz??net ar??nyokra is figyelni kell. Nos ez a morze ??tem egy “beugr?? ??tem”, a norm??l “besz??lget??si temp??” r??di??amat??r??k k??z??tt 90-100 bet??/perc! ??s ez “h??tk??znapi”. Az ez ??vi vil??gbajnoks??gon a gy??ztes 197 bet??/perc sebess??ggel adta a morze jeleket, vagyis kb. 1200-szor nyomta le a billenty??j??t percenk??nt, ??rthet??en!
Nehogym??r komolyan vegy??k ezt a “s??rrekordot”! Bart??k egy sima New Yorki-i r??di??koncerten, visszafogott temp??ban j??tszva a Medvet??ncot, 510—600/perc k??z??tt ??t??tte az osztin??t??t. 1:41 m??sodpercen kereszt??l majdnem folyamatosan. A le??t??si sebess??get most m??rtem ki, szakszer??en, pont a kedved??rt. Itt lehet meghallgatni.
“:http://www.youtube.com/watch?v=aen1WOlMVYw“http://www.youtube.com/watch?v=aen1WOlMVYw
Nyilv??n tudott percenk??nt 600 f??l??tt ??tni, de h??t m??r a s??rrekord f??lvet??se is annyira abszurd, hogy ez kor??bban nyilv??n nem is jutott senkinek esz??be.
S??t, itt Martha Argerich is 588/perccel j??tssza az ostin??t??kat >3 percen kereszt??l; ??s m??g jut ideje egy kicsit zen??lni is. (B??r a temp??j??val nem ??rtek egyet):
“http://www.youtube.com/watch?v=PcsRl_LIJHA
“:http://www.youtube.com/watch?v=PcsRl_LIJHAHavasi Bal??zsr??l a mostani rekl??mkamp??ny el??tt ??n sem hallottam m??g soha. A cikkben t??bb egy??b zen??sz neve is felbukkan. Szerintem Varnus Xav??r kiss?? kil??g a sorb??l. Egyr??szt az eg??sz vil??gon elismert M?°V??SZ, m??sr??szt a hat??svad??sz jelz?? szerintem nem illik r??. Ink??bb k??l??nc. (Egy??bk??nt val??sz?n??leg 500 K??L??NB??Z? billenty??t tud egy perc alatt lenyomni, k??zzel-l??bbal.) A zen??ben egy??bk??nt nem a mennyis??g sz??m?t, hanem a min??s??g. Most magamra fogom vonni a n??pharagot: Z??mb?? Jimmy ha j??l eml??kszem 4 okt??vot tudott ??nekelni, igaz nekem mind a 4 s??rtette a f??lemet. :-)
Ami itt nagyon gyenge, az ez a cikk. Az eg??szen ostoba, rosszindulat??, sz??veg. Ez is Guiness-rekord. Koncert m??g nem is volt, de a leh??z??kritika m??r meg is jelent.
Hasonl?? esetekben a szerz?? legal??bb megv??rja a koncertet / filmet, hogy azt??n v??gre le?rhassa a prekoncepci??j??t. Teh??t, hogy mennyire gagyi, milyen szar, ??rt??ktelen fos. Akkor legal??bb ennyire nem l??g ki a l??l??b, hogy ennyire ??res pocskondi??z??sr??l van sz??.
Ami itt t??nyleg ??res, ??s csak a rosszindulat munk??l m??g??tte, az ez a rossz sz??veg. Milyen kritik??ja lenne egy met??l koncertnek, hogy a szerz?? gy??l??li a met??lt? Ugyanilyen ??rt??ktelen, ??res, gagyi kritika ez is.
?ll?tom, hogy a klasszikus zene – ha j?? -, akkor rendk?v??l hat??svad??sz. Aki nem akar (nagy) hat??st tenni, az h??lye, aki meg nem tud, az szar el??ad??. ??s semmik??ppen nem m??v??sz.
Ahogyan egy country / jazz szerz?? / el??ad?? sem kritiz??lhat?? azzal, hogy az eg??sz m??faj t??ls??gosan hat??svad??sz, giccs a klasszikus zen??hez k??pest, itt is a m??fajon bel??l illene ??rt??kelni a teljes?tm??ny. MIut??n egy??ltal??n megt??rt??nt a produkci??...
Teljesen ??rtelmetlen a kirohan??s a showbiznisz koncepci??ja ellen is. Persze, ha egy show-r??l lebontunk mindent, amit??l show, akkor nem marad semmi. Bravo, micsoda ??lesl??t??s. De ugyanez igaz lenne b??rmelyik vil??gszt??r, ak??rmelyik produkci??j??ra.
Megkock??ztatom, hogy m??g egy komolyzenei el??ad??s sem lenne ugyanaz, ha t??nyleg minden k??r?t??st lebontan??nk r??la. A klasszikus zene sem mentes a show-t??l, s??t, annak idej??n a kor sz?nvonal??nak megfelel?? maximum show-t ny??jtott??k.
??s a mi a cs??sztat??st illeti, vitriolos kritika ide vagy oda, t??nyleg telth??z van. Ez??rt vannak a p??tsz??kek, ??s ahol k??l??n felh?vj??k a figyelmet, hogy azok m??r korl??tozott kil??t??ssal. A cs??sztat??s nem ez, hanem ez az eg??sz cikk.
Ehelyett ?rhatott volna annyit a szerz??, hogy mindent eleve gy??l??l??k, ami popul??ris, amit n??lam kev??sb?? k??pzett emberek is ??lvezni tudnak ??s mennyire diszn??s??g, hogy telth??zas is. Kev??sb?? lett volna sz??nalmas.
M??rpedig a pasi bizony hat??svad??sz ??s ez ma oly divatos. Tal??n dr??ga j?? Horgas Eszter nem ezt csin??lja picit kisebb volumenben, amikor azt mondja, hogy most pedig j??n a Carmen Show. ??s ropog a k??zben a sz?npadon a jazzegy??ttes ??s eladja a klasszikust modernnek. A m??fajnak van neve is, crossover, att??l f??gg ki mennyire f??jja fel, havasi nagyon.
Jut eszembe, ha valami hasonl??ra v??gyom, akkor nem Havasi Bal??zst hallgatom, nodepl??ne n??zem, hanem a horv??t Maxim Mravic??t. Az m??r valami, ha m??r virtuozit??sr??l besz??l??nk.
Pr??g??ban Mahler “nyolcadikj??t” 4200 el??ad?? adta el??. Szeres??k Havasi urat (ha nekik ennyi el??g a zen??b??l), de Bart??l, Mahler ??s Martha Argerich az egy m??sik dimenzi??!
Azt m??r csak f??lve ?rom le, mert szeretn??m elker??lni az irigys??g v??dj??t, hogy Hollerung “m??v??sz” ??r koncertj??t akkor se hallgatom meg, ha ingyen van. Volt “szerencs??m” meghallgatni t??le az ??r??m??d??t. T??nyleg kellett volna a l??tv??ny, hogy elviselhet?? legyen. ?gy ink??bb hazamentem, ??s nem hallgattam v??gig. Persze tudom, a hiba bennem van. Aki kritiz??lni mer, az irigy!
Nem t??le, vele. Eln??z??st
Havasi Bal??zs egy hatalmasra f??jt lufi, amit egy rossz ?zl??s?? rekl??mszakember ??s csapata pr??b??l gigaprodukci??nak eladni. Havasi egy k??zepes k??pess??g?? el??ad?? ??s ann??l is gyeng??bb, term??ketlen zeneszerz??, aki ugyanazt az egy zenei klis??t k??pes k??t ??r??n kereszt??l m??v??szetnek bemutatni. Voltam egy koncertj??n ahol a koncertshow-t egy National G. term??szetfilmb??l ??sszevagdosott zsir??fos, oroszl??nos k??pivil??g ??s a Csillagok H??bor??j??t megsz??gyen?t?? hat??svad??sz felkonfer??l??s jelentette -amazing, the best – 11 platinalemez – HOL??? Mikor jelentek meg ezek az albumok, melyik kiad??n??l? Ki vette meg?? A Munk??csy-s estj??n kivet?tettek festm??nyeket, na ez volt az a hatalmas show. Egy??bk??nt az egy hang le??t??st az??ta m??r h??rman is t??lsz??rnyallt??k, a mostani cs??cstart??, majdnem dupla annyival egy debreceni sr??c. Olvastam a k?nai koncertr??l is, ahol el??sz??r 400 milli??an n??zt??k, azt??n m??r csak 300-an, majd szer??nyen megmaradtak a 200-n??l. Az eg??sz egy hatalmas parasztvak?t??s, n??p??m?t??s, zeneileg tartalmatlan, a show ??s a hozz??tartoz?? rendez??k is az??rt kellenek, mert ??nmag??ban nulla, amit k?n??l. Ett??l persze a magyar k??z??ns??g sim??n benyelheti, ahogy tette azt Vit??z M??ga Zolt??nnal, vagy ??pp a Princess h??rom heged??ssel.
J?? cikk. Nekem is ezek a f?? gondjaim vele. Komolyzen??nek nem el??g m??ly ??s agyaf??rt, k??nny??zen??nek meg nem el??g ??szinte ??s t??l klis??s. Na meg ezek a cs??sztat??sokkal teli rekl??mok. A r??di??ban azzal nyomatj??k, hogy a vil??g legh?resebb filmzen??j??t ?r??val dolgozik egy??tt. H??t aki szerint a Gladi??tor zen??je a legh?resebb filmzene a vil??gon az el??gg?? el van t??vedve. Mondjuk eleve h??lyes??g ilyen kateg??ri??t kre??lni, de ha m??r nagyon ragaszkodunk hozz??, akkor esetleg a Keresztapa zen??je, a Csillagok h??bor??jazen??ja biztos t??bbeknek megvan mint a Gladi??tor??.
??n biztos nem megyek el r??, de aki igen, annak j?? sz??rakoz??st. Biztos nagy show lesz.
Dr??ga Ember!
Ez egy ??ve volt m??r. Most mire nem m??sz el?