Hogyan lesz több zene kevesebb pénzből? Ezzel a címmel március 11-én a Zeneakadémián tart előadást Norman Lebrecht neves angol zenei szakíró.

Napjaink egyik legolvasottabb és legvitriolosabb tollú zenekritikusa a Zeneakadémia legújabb koncertmagazinja számára Hulló csillagok között címmel írt vezéresszét, most pedig a Zeneakadémia meghívására Budapestre látogat, hogy legújabb kutatási eredményeit megossza a magyar szakmai és zenekedvelő közönséggel.

A Bogányi-zongora is érdekli

Lebrecht ritkán vállal egyedi felkéréseket, nagy dolog, hogy beillesztette programjába a budapesti előadást. "Ebben Bartók, Ligeti, Kurtág és a többi magyar nagyság mellett szerepe volt annak is, hogy érdeklődik a Bogányi-zongora iránt, amelyet aznap este meg is hallgathat, hiszen Bogányi Gergely első nyilvános hangversenyét adja az új hangszerrel” – Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója az MTI-nek.

Szabó Stein Imre szerint Lebrecht nemcsak elsőrendű író, de nagyszerű, karizmatikus előadó is, aki bár mélyenszántó eszmefuttatásokat vezet elő, mégis közérthető marad és gazdagon illusztrálja az elmondottakat. A klasszikus zene fenegyerekeként is emlegetett, 1948-ban született angol szakíró eddig tizenkét könyvet publikált, amelyek közül három magyarul is olvasható.

Norman Lebrecht könyveiben a karmesterek túlhatalma által dominált zeneiparról éppúgy beszél, mint a klasszikus zene ezredfordulós válságáról, de legutóbbi könyve például Gustav Mahler működését és életművét helyezi új megvilágításba. Két díjnyertes regényt is publikált, a harmadik megjelenés előtt áll.

Több mint egymillió letöltés

Lebrecht 1994 és 2002 között az angol The Daily Telegraph rovatvezetője volt, 2002 és 2009 között pedig az Evening Standard vezető szerkesztőjeként működött. 2006 óta állandó műsora van a BBC-n, és külön rovata a Standpoint című kulturális folyóiratban.

2007-ben indított klasszikus zenei blogja, a slippeddisc.com a világ legolvasottabb klasszikus zenei internetes oldalai közé tartozik, havonta több mint egymillió oldalletöltéssel.

Megítélése írásainak polemikus hangvételéből fakadóan igen ellentmondásos, ezzel együtt megkerülhetetlen alakja napjaink klasszikus zenei életének. Számos jelentős karmesterrel ápol baráti viszonyt (Daniel Barenboimmal, William Christie-vel, Franz Welser-Mösttel például), a zeneélet más meghatározó figurái ugyanakkor nem hajlandók szóba állni vele.