Elisabeth Kulman

Sok fellépés, kevés gázsi, művészeket kizsigerelő vagy egyenesen jogellenes szerződések. A következmény: számos énekes áll az anyagi csőd szélén, ha nem a kellős közepén. A művészek méltatlan helyzetére kívánja felhívni a figyelmet egy új Facebook-oldal, az úgynevezett művészpanaszfal. Meglepő, de a kezdeményezés nem magyar, hanem egy jóléti európai államban, Németországban hívták életre.

A Facebook-oldalt Johannes Maria Schatz hozta létre, aki tanár, katolikus teológus, jogtudós, kulturális manager, zenei producer és még sok más egyéb egy személyben. Schatz tisztában van vele, hogy a méltatlanul alacsony gázsik annak köszönhetők, hogy sokkal több művész kerül ki az akadémiák és konzervatóriumok padjaiból, mint amennyire valójában szükség van.

"Szeretnénk megértetni a művészekkel, hogy ők maguk is felelősek a kialakult helyzetért, a megalázó honoráriumokért. Csak úgy tudnak küzdeni ez ellen, ha visszautasítják az olyan megbízásokat, amelyekben túlságosan kevés pénzt ajánlanak nekik" – nyilatkozta Johannes Maria Schatz.

A Facebook-panaszfal "a legszomorúbb és legmegalázóbb honoráriumok és énekes castingok" fóruma kíván lenni, amelyre, úgy látszik, valóban nagy az igény. Rövid idő alatt (február 19-e óta működik a site) rengeteg visszajelzés érkezett, olyan prominens énekesektől is, mint például az osztrák mezzoszoprán, Elisabeth Kulman.

Kulman arról számol be, hogy még az olyan világhírű rendezvényeken is megrövidítik a művészeket, mint a Salzburgi Ünnepi Játékok, például azzal, hogy megszüntették a próbadíjat, és kizárólag az esti fellépésekért fizetnek honoráriumot. Az énekesnő nem elsősorban a saját, hanem a szakma érdekében tartja fontosnak, hogy mindezt nyilvánosságra hozza. Felháborítják a kollégáit ért sérelmek, és úgy érzi, közösen kell fellépniük a jogtalanságok ellen.

Johannes Maria Schatz

Elisabeth Kulman így ír tapasztalatairól a panaszfalon: "Mióta Alexander Pereira irányítja a Salzburgi Ünnepi Játékokat, nincs többé próbadíj, csak az esti előadásokért fizetnek. Bár a nyilvános főpróbára igen borsos áron kelnek el a jegyek, mégsem számít előadásnak, így az énekesek ilyenkor ingyen dolgoznak.

A szállás költségeit senki sem fedezi, csupán némi utazási hozzájárulást kapunk. Ha tehát a hathetes próbaidőszak után ne adj, Isten lebetegszem, és nem tudok részt venni az előadáson, egy fillért sem kapok, viszont jelentős mínuszt könyvelhetek el magamnak. De hát melyik énekes ne akarna fellépni a Salzburgi Ünnepi Játékokon? Így aztán bármilyen szerződést aláírunk."

A Salzburgi Ünnepi Játékok intendánsa, Alexander Pereira úgy reagált az énekesnő vádjaira, hogy ő a nemzetközi szokásoknak megfelelően járt el, és egyébként nemcsak Salzburgban, de minden más általa irányított játszóhelyen hasonló feltételekkel szerződteti a művészeket immár 15 éve.

Alexander Pereira

Igen, a próbákért nem jár pénz, hogy az előadásokért viszont többet tudjanak fizetni. Igen, aki megbetegszik, egy fillért sem kap. Ami pedig az ingyen abszolvált főpróbát illeti, mindig megkérdezik a művészeket, szeretnének-e nyilvános főpróbát, és még soha egyetlen egy sem mondott nemet. Ugyan ki akarna üres nézőtér előtt énekelni?