A 2013-as zeneszerzőverseny sajtótájékoztatója

Az Új Zenei Fórum harmadik alkalommal rendezte meg hazai és határon túli, negyven év alatti fiatalok számára a zeneszerzőversenyt. A Budapest Music Center és a Művészetek Palotája közös projektjének célja, hogy a kortárs zene valóban a mi nyelvünkké váljon, hogy a zenén keresztül a jelen világról megfogalmazott gondolatok itthon is értő fülekre találjanak.

A pályázati kiírásban az olvasható, hogy a versenyre minden, magát magyarnak valló, 40. életévét még be nem töltött zeneszerző jelentkezhet. Gőz Lászó hangsúlyozta, hogy a „magyar” ez esetben mentes minden politikai felhangtól, kizárólag gazdag zenei hagyományunkra vonatkozik.

Az idei verseny Ligeti György szellemi hagyatéka előtt tiszteleg. Nem volt szigorú követelmény a rá való hivatkozás, inkább csak egyfajta ihletforrásnak szánták a zeneszerzők számára.

Tihanyi László, zeneszerző, karmester, egyetemi tanár, a nagyzenekari művek elődöntőjét zsűrizte két kollégájával, Kovács László karmesterrel és Vidovszky László zeneszerzővel. Tihanyi szerint nagy generáció tanúi vagyunk. "Ezek a fiatalok zenekarban gondolkodnak, intelligens zenekari nyelvet beszélnek, még ha írásmódjuk színvonala olykor fölötte is áll annak, ahogy a zenei anyagot kidolgozzák".

Serei Zsolt, zeneszerző, karmester, egyetemi tanár a kamarazenei kategória zsűrijének tagja azt emelte ki, hogy a beküldött művek színvonala nagyon egységes volt, nem lógott ki egyetlen darab sem a sorból. Azok is színvonalas alkotások, melyek nem kerültek be a döntőbe. A jelek szerint az amatőrök elkerülték a versenyt.

Káel Csaba, a Müpa igazgatója az általa vezetett intézmény egyik legfontosabb feladatának látja, hogy a kortárs zene ügyét felkarolja. „Nagy hagyományaink vannak ezen a területen, de a kortárs magyar zene jóformán csak külföldön talál értő fülekre. Párizsban pillanatok alatt elkapkodják a jegyeket egy Kurtág koncertre, Portóban meg minden pénteken kortárs zenét hallgatnak, köztük magyarokat is szép számmal. Hogyan lehetséges ez?  Ha külföldön népszerű a kortárs zene, miért nem az Magyarországon? Mert nem dolgoztunk rajta eleget. Stratégiává kell tennünk a kortárs zenét, hiszen ez az, ami elsősorban rólunk szól, és amin keresztül a hallgató is a jelenünkről szóló diskurzus részévé válik. Nem arról van szó, hogy karót nyelve, illedelmesen végigüljük a kortárs zenei koncerteket. Hanem hogy valódi párbeszéd alakuljon ki zene és hallgató között, ami lehet akár a nemtetszés dialógusa is”.

A Müpa amúgy élen jár a kortárs zene propagálásában. Tízedik éve emlékezik meg rendszeresen Ligeti Györgyről, idén nagy sikerrel mutatta be a Neue Oper Wiennel közös produkcióban Ligeti Grand Macabre című operáját. Mi is írtunk róla.

Pályázni nagyzenekari és kamaraegyüttesre írott művek kategóriájában lehetett. Az elődöntőben és a döntőben külön bírálóbizottság értékelte a kamara és a nagyzenekari darabokat, melyek közül 4-4 jutott a döntőbe. A kamaraművek 2013. szeptember 25-én a BMC-ben, a nagyzenekari darabok szeptember 26-án a Művészetek Palotájában szólalnak majd meg Vajda Gergely vezényletével az MR Szimfonikusok tolmácsolásában.

A döntőben Eötvös Péter volt a zsűri elnöke. Mióta munkája szorosan összekapcsolódik a BMC-vel, jóval gyakrabban jár Magyarországon, és örömmel vállalta a zsűri elnöki tisztét. Eötvös elsődleges feladatának tartja, hogy a magyar kortárs zeneszerzőket bekapcsolja az európai vérkeringésbe. Ugyanakkor a külföldieket is igyekszik Magyarországra csábítani. Úgy véli, ami a kortárs zenét illeti az utóbbi 30-50 évben elszakadtunk kicsit Európától, pedig a magyar közönségnek is tudnia kellene, mi történik a saját korában.

Mivel Eötvös számos kortárs zenei nemzetközi zsűrinek volt már elnöke, bőven volt összehasonlítási lehetősége. Örömmel újságolta, hogy a pályamunkák nívója semmiben nem maradt el a nemzetközi színvonaltól. Eötvös egyébként arról híres, hogy ahol ő határozhatja meg a programot, mindig ad lehetőséget fiatal zeneszerzőknek a bemutatkozásra.

Idén saját díjat is felajánlott. A bemutató koncertek után kiválaszt egyet az ifjú titánok közül, akinek munkáját aztán egy éven keresztül mentorként segíti. Ebben igazán nagy gyakorlata van, hiszen nem egy zeneszerzőt indított már el a pályán. 

Kamara kategóriában döntőbe jutott zenedarabok (abc-sorrendben):

Cordes á vide – szerző: Tornyai Péter

Inquantumland – szerző: Alessio Elia

Notturni á L – szerző: Balogh Máté Gergely

Trance – szerző: Bella Máté

 ***

Nagyzenekari kategóriában döntőbe jutott zenedarabok (abc-sorrendben):

die ReAlisierung einer komPosition – szerző: Horváth Balázs

Et transfiguratus est – szerző: Sándor László

Monochrome – szerző: Tornyai Péter

Rejtett dimenziók – szerző: Alessio Elia